Aankomen op vakantie, tips om dat te voorkomen

By | July 19, 2016

 

vakantie

Aankomen op vakantie, tips om dat te voorkomen

Aankomen op vakantie, het is een bekend fenomeen. Je hebt máándenlang uitgekeken naar die welverdiende rustperiode en bezakt stap je in het vliegtuig of je vertrekt met camper of caravan naar een zonnig oord. Eindelijk rust, eindelijk een paar weken ontspanning en ontsnappen aan alle drukte en stress.

Aankomen op vakantie? Vakantie is inderdaad niet altijd goed voor de lijn.

Je hebt de laatste weken nog (stevig gelijnd) om bikini proof te zijn of weer dat leuke zomerjurkje van vorig jaar aan te kunnen.  Je bent er helemaal klaar voor. Je komt aan op de plaats van bestemming, een heerlijk vakantiegevoel overvalt je. Naar het strand, een drankje op het terras en heerlijk uit eten met weer een lekker wijntje er bij en voor je het weet, zijn alle goede voornemens, om je gezonde dagelijkse eetpatroon niet helemaal los te laten, verdwenen als sneeuw voor de zon.  Toch wil je niet al te erg schrikken van de weegschaal als je thuis komt; daarom hieronder een 7 tal tips om aankomen op vakantie te voorkomen.

  1. Vakantie in een all-inclusive resort

Het voordeel is dat je er van alles kunt krijgen, maar dat is metéén óók het nadeel. Als er volop keuze is in groente, fruit en dat soort zaken, is het geen kunst om je moeizaam verloren kilo’s er af te houden. Maar vaak heb je, behalve gezonde dingen, ook de verleidelijke toetjesbuffetten . Toch is het beter voor je gezondheid om wat rustiger aan te doen. Plan van te voren vaste eetmomenten om te voorkomen dat je de hele dag loopt te snaaien en te graaien. Eet ook totdat je genoeg hebt en ga niet door totdat er niets meer bij past; hier ga je jezelf vaak ook niet beter door voelen.

  1. Cocktails

Geen groter feest dan op een terrasje of aan het strand te genieten van al die kleurrijke cocktails. Ook een biertje of wijntje zal er altijd in gaan. Het drinkt zo héérlijk weg…maar het zijn heuse calorieënbommetjes. Bovendien zijn dit voor je lichaam afvalstoffen wat betekent dat je lichaam het allemaal weer naar buiten wil werken. Om dat te bereiken, zal je lichaam overal water vandaan roven om de afvalstoffen uit te scheiden waardoor je grote hoeveelheden vocht verliest en dat moet je al helemaal niet hebben met het warme weer. Uitdroging is zeker niet iets waar je lichaam op zit te wachten. Dus wees voorzichtig met alcohol en drink zoveel mogelijk water. Spreek met jezelf een maximaal aantal glazen alcohol af en begin er niet mee vóór de avondmaaltijd. Begin de dag met 2 grote glazen lauw water ( evt. met verse citroensap) en drink vóór elke maaltijd (én vóór elk tussendoortje) een groot glas water. Zo houd je de schade beperkt.

  1. De belangrijkste maaltijd: Het ontbijt…

Wat eet jij thuis als ontbijt? Havermout? Yoghurt met zaden en pitten en wat fruit? Allemaal prima.  Op vakantie is het verleidelijk om aan de croissants te gaan. Lekker jus d’orange er bij.  O ja, ook nog een stukje fruit en nog een vruchten yoghurtje met veel suikers. Fruit is gezond, maar als je ontbijt met én een croissantje, én een stuk fruit, én een glas sap, en o ja, ook nog witte broodjes/stokbrood vóór je het weet is je bloedsuikerspiegel aan het schommelen als een gek en voel je je dood en dood moe. En dat terwijl je nét van alles wilde gaan ondernemen. Je kunt op elk ontbijt buffet eitjes vinden, roerei met groentes, yoghurt (zonder suiker) met wat vers fruit er in, wat noten er bij en je kunt er de hele dag weer tegen!!! Een goed begin, is het halve werk.

  1. Uit eten op vakantie

Uit eten betekent in veel gevallen pizza, patat, toetjes, ijs.  Probeer, als je uit eten gaat:

  • Het stokbrood met de kruidenboter vooraf aan de maaltijd te laten staan.
  • Je alcohol inname te beperken en neem bij elk glas wijn ook een glas water.
  • Vaak hebben restaurants pizza of vlees met patat op het menu staan. Probeer af en toe eens wat af te wisselen en neem eens een salade;  dat is ook heerlijk als het warm is. En als je pizza neemt, eet dan alléén de vulling op en laat de bodem voor wat hij is.
  • Laat patat de meeste keren staan en vraag in plaats daarvan een extra portie rauwkost of groente er bij. Elk restaurant zal vis, vlees of kip op het menu hebben staan. Dat zijn super keuzes.
  1. Gezonde tussendoortjes

Als je ’s morgens een goed stevig ontbijt hebt genomen, is het echt niet nodig om rond koffietijd bij de koffie weer een stuk gebak te nemen, ook al ligt het overal voor het grijpen. Je kunt best een keer zónder tussendoortje. Heb je tóch trek in iets, zorg dat  je een handje rauwe ongebrande noten in je tas hebt zitten of neem een gekookt eitje mee voor onderweg. Vers fruit tussendoor is ook altijd beter dan dat je je weer te buiten gaat aan allerlei zaken waar je lijf niet zo blij van wordt.

  1. Blij(f) lekker bewegen
  • Ga de omgeving verkennen. Ga lekker wandelen, neem de fiets of als je die niet bij je hebt, huur er één.
  • Je kunt een stadje bezoeken. Probeer dat zoveel mogelijk lopend te doen.
  • Ga lekker zwemmen in het zwembad. Er zullen overal zwembaden zijn of de zee is op loopafstand. Neem op zijn tijd een verkoelende duik. Lekker een paar baantjes trekken en blijf niet hangen bij de poolbar.
  • Je kunt meedoen aan strandactiviteiten.
  • Lekker bewegen geeft méér voldoening dan de hele dag op het strand hangen of op het resort blijven, waar je weer alle verleidingen tegen het lijf loopt.
  1. Geniet van je vakantie.

Als je er van te voren als van uitgaat dat je zult aankomen op vakantie en ook van te voren al voorneemt om bij thuiskomst weer te gaan lijnen, is dat een regelrechte vrijbrief om tijdens de vakantie los te gaan.  Vóór je het weet ben je op vakantie enkele kilo’s aangekomen. Maar  alles wat er áán komt, moet er ook weer af. Als je deze tips in gedachten houdt, heb je een heerlijke vakantie en hoef je niet te lijnen als je weer thuis bent.